De grønne blommer vaskes grundigt og lægges i en krukke med låg sammen med hvidløgsfeddene, lagvis med groft salt, til de er helt dækket med salt. Sæt låg på krukken, og sæt den i køleskabet i 9 dage. Blommerne vendes hver dag, og evt. blommer, der rådner undervejs, fjernes.
Efter 9 dage klargøres en bageplade med en bagerist ovenpå. De umodne blommer er nu svulmet op af salten. Skyl blommerne grundigt, så al salt på overfladen forsvinder. Lad dem dryppe af i en sigte. Læg blommerne med lidt afstand på bageristen, så luften kan cirkulere.
Tænd ovnen på 75° varmluft og sæt de grønne blommer ind midt i ovnen, og lad dem tørre i 4-5 timer, til de er godt rynkede. Tag evt. de mindste blommer ud undervejs, for de bliver tørre før de store.
Skold et syltetøjsglas med kogende vand eller skyl det med Atamon efter anvisningen på flasken. Drys krydderierne ned i glasset sammen med hvidløgsfeddene. Læg blommerne ned i glasset, efterhånden som de bliver færdige i ovnen. Hæld olivenolie over blommerne, så de er helt dækkede. Det er olien, som konserverer blommerne.
Stil glasset i køleskabet, og lad blommerne trække smag i mindst 3 dage, før du begynder at bruge af dem. Vend glasset engang imellem, så krydderierne blander sig med blommerne.
Noter
Brug de saltede, tørrede, syltede grønne blommer, som du ville bruge oliven: Til tapas, til kød, til salat. – Og glæd dig over, at du ikke bare smed dem på komposten:-)
Tags Blommer, Syltning, Tapas, Tilbehør
Har du prøvet opskriften?Lad mig høre, hvordan den var!