Det er kun februar, men sommerferien nærmer sig med hastige skridt. Måske har du allerede bestilt ferien. Men ved du, hvordan du er stillet i tilfælde af flyforsinkelse?

Tre timers reglen
Du har ret til kompensation, allerede når flyet er tre timer forsinket. De tre timer regnes fra det forventede ankomsttidspunkt og til flyet er landet, parkeret ved gaten og dørene er åbne. Altså ikke, når hjulene rører jorden.
EUs lovgivning (EF 261/04) beskytter flypassagerer, som rejser fra et EU-land, til et EU-land eller flyver med et EU-selskab. Det gælder dog ikke kun EU-luftrum, men også Norge, Schweiz og fx De Kanariske Øer.
Nogle internationale flyvninger er også dækket af EU-lovgivningen. Det gælder bl.a. rejser fra EU til et land udenfor EU, men skal du flyve den modsatte vej fx USA til Danmark, afhænger det af, om flyselskabet har hjemme i EU eller ikke.
Hvor meget har du ret til?
Kompensationsbeløbet for flyforsinkelse afhænger af både forsinkelsens varighed og flyveafstanden.
Flyvninger indenfor EU under 1.500 km giver ret til en kompensation på €250,- når der er tale om forsinkelser på over de tre timer, overbooking eller aflyst fly.
Flyvninger indenfor EU over 1.500 km giver ret til en kompensation på €400,-
Flyvninger udenfor EU mellem 1.500 og 3.500 km giver ret til en kompensation på €400,-
Flyvninger udenfor EU over 3.500 km giver ret til en kompensation på €300,- ved forsinkelser på 3-4 timer, og €600,- ved flyforsinkelse på mere end 4 timer eller aflysning.
Hvad skal du bruge for at kunne søge kompensation?
For at kunne bevise forsinkelsen, når du søger om kompensation, er det vigtigt, at du gemmer alle relevante dokumenter.
- Gem dit boardingkort og elektroniske billetter, også hvis du er tilbudt alternative flyvninger/ombookinger.
- Bed personalet om en begrundelse for forsinkelsen. Hvis du får noget på skrift, så gem det endelig.
- Skriv ned, så du har notater og detaljer, når du skal søge om kompensationen. Tag billeder af afgangstavlen eller af meddelelser fra flyselskabet. Det giver dig gode kort på hånden, når du skal dokumentere forsinkelsen.

Læs mine rejseguides til Berlin her.
Hvad har du ret til i tilfælde af flyforsinkelse?
Udover kompensationen under EF 261, har du ved forsinkelser udover 5 timer ret til hel eller delvis tilbagebetaling af din oprindelige billet.
Hvis du er strandet i lufthavnen på grund af flyforsinkelse, har du ret til måltider og forfriskninger på flyselskabets regning.
Dette gælder, hvis du er forsinket mere end to timer på rejser indenfor EU på under 1.500 km, tre timer ved rejser indenfor eller til destinationer udenfor EU på mellem 1.500 og 3.500 km, og forsinkelser på over fire timer på flyvninger til destinationer udenfor EU på over 3.500 km.
Du har også ret til to gange “kommunikation” på selskabets regning. Det vil sige telefonopkald, telefax eller mails.
Hvis det er nødvendigt med overnatning, skal flyselskabet sørge for hotelværelse og transport til og fra lufthavnen.
Er dit fly overbooket eller aflyst?
Hvis dit fly bliver aflyst, eller du bliver afvist pga. overbooking, har du ret til at
- Få flybilletten refunderet.
- Blive ombooket til næste ledige afgang.
- Blive ombooket til et andet tidspunkt.
Derudover har du ret til forplejning, to gratis mails eller opkald og evt. overnatning, indtil du kan komme afsted.

Læs mere om dine rettigheder hos Forbrugerrådet Tænk.
Den usædvanlige situation
Måske husker du den store askesky i 2010? Hvor luftrummet over hele Europa blev lukket, og alle fly blev på jorden. Jeg glemmer det aldrig.
Min mand og jeg sad nemlig fast i Rom. Den mest romantiske by i verden, men det var knap så romantisk, når man pludselig fik ni dage i stedet for de fire, som var planlagt ned til sidste minut.
Eller: Jeg var knap så romantisk. Jeg ville bare hjem. Min mand gjorde virkelig, hvad han kunne for at holde humøret oppe på mig, men det lettede først, da vi fik at vide, hvornår vi kunne komme med et fly hjem. Undskyld, Morten<3
Askeskyen var dog så usædvanlig, at den ikke gav ret til kompensation. Det var nemlig ikke på nogen måde flyselskabets skyld.
Heldigvis rejste vi med SAS, hvor vi fik ophold og mad betalt, da vi kom hjem. Der var overhovedet ingen problemer med dem. Andre rejste med lavprisselskaber, hvor de fik kr. 100,- om dagen og skulle blive på hotellet hele tiden, indtil der kom fly på vingerne.
Du har altså ikke ret til kompensation, når der er tale om hændelser udenfor flyselskabets kontrol. Det gælder fx stormvejr, flyveforbud, strejker, terror eller akut eller smitsom sygdom blandt passagererne.

Der er hjælp at hente hos Airhelp
Flyselskabet vil nok slå sig lidt i tøjret og sige, at forsinkelsen skyldes driftsproblemer eller tekniske problemer. Det er dog fastslået ved flere domme ved EU-domstolen, at dette ikke er ekstaordinære omstændigheder og grund til at nægte at udtale kompensationen.
Har du ikke lyst til selv at bøvle med flyselskabet, kan du få hjælp hos Airhelp.dk. Airhelp har specialiseret sig i at kræve kompensation til flyrejsende. Du kan læse mere om hjælp til kompensation for flyforsinkelse her.
Airhelp tager 35% af kompensationen i kommision, men du får sikkerhed for at alt foregår efter reglerne og skal ikke lade dig spise af med en “Det er ikke flyselskabets skyld”-afvisning.
Hvis Airhelp ikke kan hjælpe dig, fordi du ikke er berettiget til kompensation for flyforsinkelsen, er din henvendelse helt gratis.
God tur, næste gang du skal afsted:-)
Skriv et svar